بررسی صنعت چاپ روتوگراور

بررسی صنعت چاپ روتوگراور

1344  تعداد بازدید  |  دوشنبه 24 مرداد ماه 1401

بررسی صنعت چاپ روتوگراور

کاربرد چاپ روتوگراور:

به طور معمول محصولات چاپ شده به روش روتوگراور شامل موارد زیر می باشد:

بسته بندی

کاغذ دیواری

کاغذ کادو

پوشش های چاپی در صنعت مبلمان

قاب سازی

کارت تبریک

مجلات

به طورمشخص چاپ روتوگراور برای چاپ تصاویر با وضوح بالا و چاپ بسیار با کیفیت ،تصاویر شارپ و همچنین جهت تناژ چاپی بالا کاربرد دارد.تعداد ماشین آلات چاپ گراور در آمریکا به طور قابل ملاحظه ای از دیگر ماشین آلات چاپی کمتر است و این به دلیل قیمت بالای فرایند چاپ آن نسبت به روش های دیگر است.در حالی که یک چاپ لیتوگرافی در حدود 100/000دلار هزینه داشته باشد یک چاپ روتوگراور در حدود یک میلیون دلار هزینه خواهد داشت.علاوه بر این یک سیلندر گراور حدود 5000دلار قیمت دارد این در صورتیست که یک کلیشه لیتوگرافی نزدیک به 15 دلار می باشد.ولی سیلندر گراور با دوام تر بوده به طوری که می توان تعداد دفعات بسیاری با یک سیلندر گراور و بدون آسیب به آن فرایند چاپ رو انجام داد.

بررسی فرایند چاپ روتوگراور:

روش روتوگراور مثالی از روش چاپ اینتالیو(تصویر حکاکی شده روی سطح سخت)می باشد.

در این روش برای چاپ تصاویر از فرورفتگی سطح استفاده می شود.نقاطی که تصاویر و طرح مورد نظر برای چاپ هستند شامل حفره هایی شبیه کندوی عسل بوده که روی سیلندرهای مسی حکاکی می شوند.نقاطی از سیلندر که حکاکی نشده اند مناطقی را نشان می دهند که چاپ نمی شوند.

سیلندر درون حمامی از مرکب می چرخد که به آن مخزن مرکب میگویند.همچنان که سیلندر می چرخد مرکب اضافی توسط فلزی انعطاف پذیر به نام داکتر بلید از روی سیلندر برداشته می شود.

مرکب باقی مانده در سلول ها تصاویر چاپی را تشکیل می دهند که با انتقال مستقیم به سطح لفافه چاپی که از بین سیلندر چاپ و پلیت عبور میکند صورت میگیرد.

واحدهای ساختاری اصلی در چاپ روتوگراور شامل بخش های زیر می باشد:

آماده سازی طرح و تصویر چاپی

آماده سازی سیلندر

چاپ

بخش اتمام فرایند چاپ

مرکبهای روتوگراور(پایه حلالی و پایه آبی):

مرکبهای گراور مرکبهای مایع با ویسکوزیته خیلی پایین که به آنها اجازه می دهد به راحتی در سلول های حکاکی شده سیلندر قرار گرفته و به سطح چاپی منتقل شوند.به منظور خشک شدن مرکب و زدودن حلال و یا آب از روی لفافه چاپ شده باید از خشک کن های گازی یا الکتریکی عبور کند.مرکب چاپ اول قبل از اینکه به ایستگاه چاپی دوم برسد خشک می شود.این مسئله حائز اهمیت است چرا که در طورتیکه مرکب اول کاملا خشک نشده باشد در صورت چاپ بر روی آن چاپ کثیف و لکه دار می شود.بنابراین حجم زیادی هوای خشک کن باید بعد از هر ایستگاه چاپی به لفافه چاپ دمیده شود.بخار اشباع حلال کنداس شده و سپس حلال و آب با توجه به چگالی آن ها از یکدیگر جدا می شود.بیش از 95% ازحلال های داخل مرکب با این روش بازیافت شده و می توان آن را دوباره مصرف کرد و یا سوزانده شود.

مرکبهای پایه آب که معمولا برای بسته بندی ها استفاده می شوند نیاز به دمای بالاتر خشک کن ها و همچنین مدت زمان خشک شدن بیشتری دارند.

طراحی چاپ و تجهیزات در روش روتوگراور:

روش چاپ روتوگراور معمولا برای چاپ نشریه و همچنین بسته بندی کاربرد دارد و معمولا ماشین ها و تجهیزات این نوع چاپ به صورت سفارشی برای چاپ محصولات مشخص طراحی می شود.مراحل چاپ به شکل خودکار و شامل واحدهای چاپی مختلف می باشد.مکانیزم چاپ در چاپ روتوگراور شامل سیلندر گراور و یک سیلندر چاپ کوچکتر و از جنس لاستیک می باشد.

منبع :www.pneac.org