عوامل تاثیر گذار در چاپ فلکسوگرافی(قسمت اول)

عوامل تاثیر گذار در چاپ فلکسوگرافی(قسمت اول)

770  تعداد بازدید  |  دوشنبه 19 تیر ماه 1402

چاپ فلکسوگرافی یکی از مهم ترین روش های چاپی محسوب می شود.سرعت چاپ بالا ،درخشندگی رنگی قابل ملاحظه ،وضوح تصویر بسیار عالی و تکرار پذیری و ثبات چاپی بسیار خوب تنها برخی از دلایلی است که برای محبوبیت فرایندی  این روش چاپی عنوان میشود.در اینجا به بررسی برخی از عوامل موثری که در چاپ فلکسو حائز اهمیت هستند می پردازیم.

1- پلیت چاپ فلکسو گرافی:

فلکسو گرافی روش چاپی با یک لوح چاپ برجسته است به این معنی که قسمتهایی که آغشته به مرکب چاپ می شود از نقاطی که بخش چاپی محسوب نمی شوند خارج شده و به صورت برآمده می باشد.

به طور کلی معمولا پلیت چاپ فلکسو گرافی شامل فیلمی از جنس پلی استر بوده که بستری از جنس فوتوپلیمر و قسمت برجسته چاپ را باخود حمل می کند.

انواع پلیت و یا کلیشه های فلکسو گرافی به شرح زیر می باشد:

-کلیشه چاپی فوتوپلیمری مسطح :در این نوع کلیشه ها طرح چاپی (تصویر)معمولا به روش لیزر روی صفحه ایجاد شده و سپس این صفحه با استفاده از نوار چسب دو طرفه روی سیلندر تعبیه می شود.این نوع کلیشه ها برای رسیدن به چاپی با جزئیات کامل مناسب می باشد.

- کلیشه های پیوسته فتو پلیمر(به شکل استوانه):تصویر این کلیشه ها به صورت دیجیتالی با لیزر شکل میگیرد و این کلیشه دور سیلندر چاپ را می پوشاند و نیازی به نوار چسب ندارد.این کلیشه ه مناسب برای چاپ با طول بالا می باشد.

-کلیشه های استوانه ای لاستیکی با حکاکی مستقیم :در این کلیشه ها تصویر توسط لیزر روی کلیشه نقش می بندد و کلیشه لاستیکی بدون استفاده از نوار چسب حول محور یا سیلندر قرار میگیرد این نوع کلیشه ها نیز مناسب برای چاپ با طول بالابوده و انتقال مرکب به خوبی صورت می گیرد.

2-تعامل بین نوار چسب و کلیشه چاپ:

هماهنگی و تعامل بین نوار چسب و کلیشه در چاپ فلکسو گرافی یکی از عواملی است که بیش از همه عوامل نادیده گرفته می شود. کلیشه های چاپ و نوار چسب هر دو ،معمولا دارای سختی های متفاوتی هستند و بسته به اینکه به چه شکل به یکدیگر متصل می شوند کیفیت چاپی متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

3-سختی کلیشه چاپ:

سختی کلیشه چاپ تاثیر بسزایی در نتیجه و کیفیت نهایی چاپ دارد در حالیکه کلیشه های نرم بهتر روی ساختار سطح قرار گرفته و نقاط شامل مرکب بیشتری از طرح چاپی روی سطح لفاف می نشیند.کلیشه های سخت کیفیت پایین تری راحاصل خواهد نمود.

4-فاصله بین سیلندرهای چاپ:

کلیشه های چاپ فلکسو گرافی نرم تر از کلیشه های چاپ لترپرس می باشد بنابراین تنظیم فاصله در فلکسو گرافی در کیفیت نهایی چاپ بسیار موثر است.تنظیم و کنترل فاصله بین کلیشه چاپ و نورد آنیلوکس معمولا دست کم گرفته میشود.صرفنظر از نوع ماشین چاپ معمولا تنظیمات نادرست منجر به مشکلات عدیده ای در چاپ می شود.لذا فاصله بین کلیشه چاپ و نورد آنیلوکس باید همواره در کمترین حالت تنظیم باشد و در صورت فاصله بین کلیشه چاپ و سطح لفاف فشار بسیار اندکی رامتحمل می شود.

5-نوار چسب(زیر ساخت ):

علاوه بر اینکه کلیشه های چاپ دارای سختی های متفاوتی هستند نوار چسب ها نیز در انواع مختلف درجه سختی موجود می باشند.این بسیار مهم است که چاپکار بداند که در جه سختی نوار چسب در تعداد نقاط چاپی ایجاد شده و دانسیته جامد و در نهایت کیفیت نهایی چاپ بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر آن به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.